zondag 9 oktober 2011

Sense of urgency

 Het onderwijs staat onder druk: de economische recessie lijkt structureel te zijn met vele bezuinigingen tot gevolg. De overheid reageert er op door van het onderwijs te eisen méér te doen met minder geld. 
Daar waar de commissie Dijsselbloem pleitte om het onderwijs met rust te laten lijkt het omgekeerde het geval. Steeds meer overheidsbemoeienis waarbij 'voorschrijvend' wordt gehandeld. De middelen voor leermaterialen en materiële instandhouding waren in de afgelopen tijd al met ongeveer 25% gedaald ( ruwe schatting, veel verschillen per sector ) en aan de bezuinigingen is nog geen eind gekomen. De druk wordt nog verder opgevoerd door het invoeren van zorgplicht in het kader van Passend Onderwijs. Het speciaal onderwijs wordt in een radicaal ander stelsel ondergebracht met een zeer onzekere financiële toekomst.

Cloudcomputing kan voor het onderwijs ook een besparing opleveren ten aanzien van de budgetten voor leermiddelen en kosten voor IT-infrastructuur. 
Een site-survey van uw schoolorganisatie met de 'bril op van cloudcomputing'  kan wel eens voor aangename verrassingen zorgen. Minder servers, minder systeembeheerders, goedkopere werkstations ( thin clients , tablets e.d. ) kunnen al snel voor honderduizenden euro's besparingen zorgen.
Maar ga ook eens na hoeveel u moet betalen voor alle methode's? Het moet toch mogelijk zijn om leermiddelen 25% goedkoper te maken dan u nu gewend bent. Dat kan door slim gebruik te maken open (gratis zoals wikiwijs )  en gesloten(curricula van uitgeverijen)  materiaal. Daar waar u uitgeverijen moet betalen voor het gebruik van hun methode, is het door cloudcomputing mogelijk alleen te betalen voor hetgeen uw leerlingen daadwerkelijk gebruiken ( pay per use ) . Op deze manier hoeft u niet een hele methode aan te schaffen. 

Niettemin zijn er grote investeringen nodig om de digitale omgevingen te ontwikkelen: er is veel méér nodig dan alleen een electronische omgeving ( ELO ) zoals bv Magister en It's learning.  Er is ook een 'virtuele juf' nodig en een 'app store'. Voor deze blog voert dat te ver om nu uit te leggen. U kunt ook eens een kijkje nemen op de website van http://cloudschool.info 
Voor deze techniek moet geprogrammeerd worden. Een ruwe schatting is dat per sector 1,5 miljoen moet worden geïnvesteerd en ongeveer 4 jaar nodig is om alle vakken gedigitaliseerd te hebben. Scholen kunnen dit afzonderlijk niet ophoesten en ook de grotere besturen zullen in deze tijd er geen financiële ruimte voor hebben.

Er is daarom een absolute noodzaak dat schoolbesturen gaan samenwerken. Alleen door de krachten te bundelen kan een
'marktmacht' worden ontwikkeld en zullen besturen 'ondernemers' moeten worden. Scholen hebben de kans om zelf eigenaar te worden van methodes. Onderwijs heeft geen winstoogmerk en kan daarom volstaan met de kostprijs; terugverdientijd is daarom korter en een bijkomend voordeel: het onderwijs heeft daarmee zelf de regie in handen van onderwijsontwikkeling. 

Voor dit alles is een businessmodel nodig. We zullen deze moeten ontwikkelen en besturen de weg wijzen naar efficiënte en duurzame oplossingen. Soms is een consortium de oplossing of een publiek-private samenwerking. 
Via de Denvergroep ( ondersteunt de  PO-raad met ICT beleid ) worden ook modellen ontwikkeld en aan de politiek voorgelegd; wellicht kan door het verleggen van bepaalde geldstromen (zoals subsidies voor ondernemerschap in het onderwijs) ook een financiële impuls aan het onderwijsveld worden gegeven waardoor scholen op de lange duur beter op eigen benen kunnen gaan staan: dat is óók duurzaamheid. 

Hoe het ook zij: in alle gevallen is het noodzakelijk dat besturen meer met elkaar gaan samenwerken en 'joint ventures' beginnen: in het belang van alle leerlingen! 

Jan Kraaijenbrink 

   Learning to change -  Change to learning



Geen opmerkingen:

Een reactie posten